måndag 27 februari 2012

Glädje

Jag känner en glädje i hjärtat över alla fina människor vi har runt omkring oss.
Jag känner en glädje över att vi håller på med ett super roligt och spännande projekt, som kanske kommer att leda oss på en ny riktning i livet.
Dock vill jag att det ska ske nu, just i detta ögonblick. Jag vill att det ska bli stort.
Ni som läser denna blogg vet att vi i vår familj fullkomligt älskar att få åka till våra vänner i Vindeln, där projekt och inspiration kommer igenom min kropp så fort jag går genom den stora entren.
För dom bor i ett gigantiskt hus med mycket värme och en enorm historia. Männsikorna som bor i huset är fantastiska, ger otrolig energi jobbar med människor på det mest inspirerade sätt, och har ett öppet och varmt hjärta.
En helg full med god mat, barnabus, skratt, vin och dans hamnade vi som vanligt i det otroliga köket på nedre plan.
Vi hamnar alltid där och det är där allting händer.
Det är där vi brister ut i spontandans, det är där vi sjunger och pratar om livsviktiga händelser men också väldigt oviktiga händelser.
Precis som det ska vara. Högt och lågt, stort och smått.
Mitt i dessa diskussioner kläcktes en otroligt smart ide som länge hade legat och grott, varför startar vi inte ett mikrobryggeri tillsammans?
Varför gör vi inte något ihop, vi som gillar att umgås och har en enorm kunskapsbank på helt olika plan.
Denna kväll kvittrade fyra personer i Vindeln.
Vi var ute i mörka natten och kollade på byggnaden vi vill ha för vårt bryggeri, kanske även en restaurang i en annan del?
Framtidsplanerna var igång.
Nästa dag åkte vi hem till Umeå efter en mycket sen natt, jag körde men i mig fortsätte iden att växa. Vi pratade inte om det så mycket hemma eller med våra vänner.
Men ingen av oss hade lämnat iden.
En av oss hade fullkomligt tagit iden på allvar och börjat läsa på.
Vi träffades igen för att sätta fart och ordning på projektet.
Vi kom överens om att börja med att läsa in oss och börja provbrygga.
Vi måste lära oss det otroliga hantverket från grunden.
Första ölbryggardagen var kommen och det var minst sagt mycket känslor, stress, synpunkter och enorm glädje som våra första öl blev gjorda av.
Allting blev noga dokumenterat, alla otroliga ingredienser och all utrustning fick efter detta tillfälle vila för att låta jästunnor och stabil värme göra sitt.
Hem till Umeå igen, riktigt kalla dagar var husets ägare orolig och jag har hört ryktas att mannen i huset var uppe nattetid och kollade till våra puttrande jästunnor. Kärlek.
Sen äntligen var det dags för ett till besök till vackra Vindeln, vårt första öl skulle få komma i sin rätta form på flaska och vi skulle få provsmaka.
Högtidligt smakades den goda drycken i våra munnar.
Gott, beskt och lyxigt med klara smaker och inget tjafs. Super gott, första gången. Inte illa.
All öl är nu buteljerad, står och klarnar för att snart få drickas.
Super kul och energigivande.
Jag gillar som ni vet att tänka framåt, så införsäljning, hemsida m.m. finns det redan tankar på.
Detta får vi ta nästa gång vi ses. Vilket inte är långt bort. Vi måste bara få till namnet först på vår goda öl. Det finns många härliga ideer på namn i vår namn bibel, högt och lågt.  Bilder har vi så klart varit dåliga på, men denna finns. Första flaskan 2012-02-11.

2 kommentarer:

Marielle14 sa...

Visst är det härligt när det bara är självklart helt plötsligt! I vindeln finns verkligen förutsättningar som är svåra att få till nån annan stans. Nu är jag bara nyfiken på att få provsmaka!

Jenny sa...

Låter som en jätteroligt och fantastisk id'e , lycka Till!!