lördag 10 november 2012

Tystnad

Radion på, människor som pratar. Det fixar jag inte. Bilen är ett typiskt exempel på detta. Typiskt tryckihuvudetögonblick. Fast bara om det är min egen familj är det andras kan jag njuta av surret på ett annat sätt. Konstigt!
Gymmet i morse...löpband, tv, musik och pratande människor, det blir snurrigt. Det går men träningen blir inte lika effektiv för kroppen. Ibland är jag opåverkad men inte i morse. I morse var jag lättpåverkad. Längtade efter att träna med min vän, i det tysta gymmet dock för långt bort.
Var på bodypump för nån vecka sedan, det gick inte. Jag var kvar, kunde lasta tungt. Men blev okoncentrerad och okrontrollerad.
Var på bodypump med en instruktör som ej brassar på musiken, det gick bättre. Kunde fokusera. Bestämde mig innan för att gå ut om huvudet ej klarade av det. Det gick bra. Tackade instruktören efteråt för ljudnivån.
Omklädningsrum i en hippbutik med högt ljud, hur tänker dom? Jag tänker bara på att fly inte shoppa!

Små saker i vardagen som tidigare sprängt mitt huvud och gett mig panik. Idag går det bättre, men jag reagerar fortfarande. Inte alltid men ofta. Inte samma reaktion, inte lika stark men den kommer. Jag ser allting på ett annat sätt just nu och kan berätta om det. Det har jag inte orkat eller velat! Skam?

Tystnad är musik för mig, jag älskar tyst! Promenader ute i det fria, löpning med endast mitt eget flås. Inte konstigt att promenader helar. Ibland när det blir för mycket hänger jag inte med. Undra hur många som tycker jag är en rätt trög person. Om dom bara visste hur det känns när hjärnan och psyket är överhettat.

Viktigt att ta pauser. Pausa innan jag ska iväg. Pausa innan jag ska träffas. Pausa och djupandas mitt i en uppgift, på toa, vid fysisk aktivitet eller innan sömn. Ni ska bara veta vad jag andas och drar djupa andetag. Det hjälper, så lätt sak som verkligen funkar. Andas!

Surr och snurr, så blir det när jag skriver. Det få va så orkar inte radera och ändra. Ha en trevlig lördag!

Inga kommentarer: